Sunday, October 11, 2009

En sekulär stat

Porang Zahedi har på newsmill en riktigt intressant artikel om svenskarnas hederskultur och förtryck, ja håller helt med hans argument, men varken hans åsikter eller framtidsvision.

Om 50 år, så hoppas iaf jag, att staten slutar lägga sig i vad för färg vi har på gardinerna. Vem som får gifta sig med vem. Vilken åsikt som är skyddad av tryckfrihetslagen (Att det ens finns undantag visar ju att vi inte har nån!). Vad du, och dina vänner gör; sålänge alla är med på det, right? Må det vara "rasblandning"¹, homofili, månggifte, transexualitet eller att slappna av i soffan kl 20 över 4.

Att resterna av den kristna normen och moralen försvinner ur lagen. Och istället att sverige är en stat, som på fullt ut tagit åt sig att alla människors lika värde; att din åsikt om rätt och fel inte är mer värd än min, ens om du har nåra vänner som håller med dig.

Sålänge mitt beteende inte skadar nån annan, som inte är med på det själv och är vid sina sinnens fulla bruk, på vilket sätt är det fel? Kom gärna med argument som inte bygger på "norm"¹, "moral"², eller nåt annat som sätter dig övern nån annan eller som inte har logiken bakom sig.

Om 50 år, hoppas jag vi har en sekulär stat.

¹ Hey grandma! Norms change!
² Vilken? Den kristna? Islamska? Discordianska?

1 comment:

  1. Tack för en intressant och balanserad analys av min artikel.
    Mvh
    Porang

    ReplyDelete